Menu

Pomiędzy bitami

Techno, porno i duszno. Blog niezupełnie technologiczny.

Rowery miejskie w Szczecinie

rozieblox

Niedawno Szczecin uruchomił SRM, czyli Szczeciński Rower Miejski i dołączył do grupy polskich miast umożliwiających wypożyczanie rowerów miejskich ze stacji na ulicach. W przeciwieństwie do miast takich jak Poznań, Wrocław, Kraków czy Warszawa, nie jest to system obsługiwany przez firmę Nextbike, o którym na przykładzie Poznania pisałem (nawet dwa razy[1]), tylko przez zupełnie inną firmę.

Rozwiązanie takie ma zalety, ma też wady. Pierwsza, najważniejsza i najbardziej oczywista wada to brak wspólnego systemu. Mając konto w SRM nie skorzystamy z możliwości wypożyczenia roweru w innych miastach. Jako użytkownik PRM mam - przynajmniej teoretycznie, bo w praktyce nie zdarzyło mi się korzystać - możliwość wypożyczenia roweru w innych miastach kraju. Tak przynajmniej sugeruje strona Nextbike, bo informacji wprost nie znalazłem.

Kolejna wada - tym razem z mojego punktu widzenia - to format udostępnianych danych nt. dostępności rowerów miejskich na poszczególnych stacjach. SRM, podobnie jak Nextbike, udostępnia dane publicznie, ale robi to w tej chwili w sposób mocno kulawy. Zamiast ładnego XML z danymi o stacji (nazwa, położenie, ilość rowerów) mamy... HTML do samodzielnego parsowania. Mam nadzieję, że zmienią to do początku następnego sezonu, bo chciałem dodać Szczecin do strony z dostępnością rowerów miejskimi w Polsce[2].

Pora na zalety. Niewątpliwie zaletą SRM jest cena przy krótkich wypożyczeniach. Podobnie jak w Poznaniu, pierwsze 20 minut jest za darmo, ale za godzinę (łącznie) wypożyczenia w Szczecinie zapłacimy 1 zł (Poznań 2 zł), za 2h (łącznie) zapłacimy 4 zł (Poznań 6 zł). 3h w Szczecinie to 9 zł, w Poznaniu 10 zł. Potem już niestety Szczecin wypada gorzej, bo każda następna godzina w Sz-nie to aż 7 zł, w Poznaniu 4 zł. Chociaż traktując wypożyczane rowery miejskie jako alternatywę dla komunikacji zbiorowej liczą się IMO głównie krótkie okresy wypożyczenia (20 min, 1h, góra 2h), a tu Szczecin wypada lepiej[3].

Za zaletę uważam również powstanie konkurencji[4] - co prawda raczej w istniejących miastach niewiele to zmieni, przynajmniej w najbliższym czasie, ale wygląda, że kolejne miasta mają jakiś wybór operatora.

UPDATE W zasadzie wpis przestał być aktualny, bo od niedawna SRM jest częścią Nextbike. Z tego co mówią znajomi, jest wspólne konto, czyli pełna integracja z innymi miastami. A dane dotyczące ilości rowerów na stacjach w Szczecinie dostępne są już na stronie.

[1] Dość stare, trochę się pozmieniało, w szczególności wzrosła liczba stacji w Poznaniu, a ja nie bardzo korzystam - dorobiłem się własnego roweru, więcej chodzę pieszo i mam (miałem) sieciówkę.

[2] No i pewnie nazwę strony musiałbym zmienić, a koniec sezonu (słabo sobie IMHO wybrali termin startu w Sz-nie, chociaż może takie opóźnienie w przyswojeniu przez ludność faktycznie jest...) i używalność będzie nikła, więc trochę nie chce mi się.

[3] Ogólnie Poznań ma w tej chwili beznadziejne ceny transportu miejskiego. Najtańszy bilet to 3 zł (10 minut). W Szczecinie jest 2 zł za minut 15. A pamiętam, że gdy się przeprowadzałem do Poznania parę lat temu, było dokładnie odwrotnie - bilety w Poznaniu kosztowały 1 zł (też chyba 10 minut) przy IIRC 1,8 zł za 15 minut w Szczecinie.

[4] Trochę na wyrost wniosek, bo powiązań osobowych i finansowych nie sprawdzałem jeszcze.

Komentarze (4)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Scorp] 131.228.216.*

    A regulamin się podoba?
    "4.13. Wszelkie ewentualne szkody, powstałe na skutek niezrealizowania lub nieprawidłowego wykonania umowy, w pełnej wysokości ponosi Wypożyczający. "
    Za dużo uogólnień, które zmuszają w razie sporu pójście do sądu, a tam niekoniecznie musi być interpretacja "jeśli wykonanie umowy było nieprawidłowe z winy wypożyczającego"

  • rozieblox

    I pewnie nie taka jest intencja. IANAL, ale interpretuję to jako zabezpieczenie przed sytuacją "chciałeś wypożyczyć rower, żeby dojechać na dworzec, żeby zdążyć na samolot na wakacje, a z winy operatora systemu nie wypożyczysz tego roweru i w efekcie na wakacje nie pojedziesz". Inna sprawa, że łapie się w to nieprawidłowe wykonanie umowy "źle naliczyliśmy opłatę, bo system ma buga i co nam teraz zrobisz".

  • Gość: [Scorp] 131.228.216.*

    I przez takie nieprecyzyjne zabezpieczenie i dowolną interpretację nie założyłem konta ...

  • Gość: [spexpl] 195.150.71.*

    To może kilka wyjaśnień.

    1) Oprócz Nextbika w Polsce mamy jeszcze BikeU (Szczecin) i RowereS (Toruń), przy czym w Szczecinie BikeU jest tylko dostawczą technologi, za obsługę odpowiada jakaś spółka miejska.

    2) Kraków choć też ma sprzęt Nextbike, nie działa w sieci Nextbike.

    3) Jest jeszcze SharingUnion, który nigdzie niema żadnego wdrożenia.

© Pomiędzy bitami
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci